Kaa-chiingg

Saturday, May 15, 2010

Lelaki: Jangan Buat Onar!

Abang kalau tak mahu kawin, jangan bercinta.
Jangan main-mainkan perasaan anak orang.
Abang ingat ya....abang tu ada adik perempuan yang belum berkahwin.
Abang mainkan perasaan perempuan lain, nanti terkisas pada adik sendiri.
Abang tak sedar itu kan?? Memang abang tak sedar...sebab bukan abang yang kena nanti,
bukan abang yang rasa...Tapi adik abang nii...niiiii
(sambil tunjuk jari pada diri sendiri)

Amboii ye yee jer aku sebut kisas masa tu dengan nada yang memberontak.
Maunye aku tak geram. Terus berhambur perkataan yang agak kurang enak didengar
apa lagi dengan suara yang dah sampai ke not F.

Mungkin dia agak sebal diajukan soalan yang sama berulangkali oleh beliau.
Dan jawapan
"siapa cakap mau kawin? Orang tak mahu kawin laa..!"
Bukan sekali tau dia cakap tak mahu kahwin.
Adalah dalam 5-6 kali.
Maunye aku tak sentap untuk kali yang ke 9.
Ape nak jadi dengan abang aku ni??
Tak mahu kahwin tapi bersayang-sayang dalam hp tu apa kes?
Tak cukup dalam hp,
YM skype e-mail segala, semua takde makna ker??
Ya Allah....
Kasihan perempuan-perempuan itu
(ni kes banyak sangat girlfren nii...)
Dan aku juga adalah seorang perempuan
Dan pernah jadi mangsa pencurik
permainan perasaan LELAKI
OMG! Apakah sudah tidak wujud lagi lelaki yang
benar-benar ikhlas bercinta??
Yang ada depan mata ni pun dah buat
perangai macam tu...bukan orang lain!
Hoiihhh......aku memang pantang sangat dengan lelaki spesis ni...
Seboleh-bolehnya memang nak mengelak
Tapi apalah nasibb.....
Selalu jadik mangsaperogol
lelaki mulot manis aka pendusta ni

SANGAT BIADAP KAMU!!

baca kat bawah ni...

Kisas bermaksud hukuman yang dijatuhkan
sama dengan perbuatan yang dilakukan
(hukuman mati dijatuhkan kepada pembunuh)

Hahh...betul la kan nanti terkisas.
Okey okey.....maksud kisas aku tu...
mungkin bukan kau yang dapat balasannya nanti
tapi orang yang terdekat...

alaaa...macam citer Hindustan.
Korang penah tengok citer Hindustan kan?`

Contoh citer;
CD1-Memula asyik bala jer menimpa si gadis/jejaka ni...
tak habis-habis dengan malapetaka
CD2-Dapat tahu rupanya sebelum ni orang tuanya/kaum kerabatnya dah buat jahat pada si-fulan-si-fulans yang tak bersalah. Pastu Si-fulans plak dah sumpah orang yang buat tahi ni...nahh..hambekk kau!
CD3-At the end, orang tua/kaum kerabat rasa bersalah...nak pusing balik masa lampau dah tak boleh, kesian dengan si gadis/jejaka tadi...terpaksa pegi jumpa bomoh mandi bunga tuntut ilmu nak buang badi sumpahan tu.....Tamat

***tetiba....cerita agak merapu di situ...fikir sendirilah!


Karma berasal dari kata Sanskerta [Pali; kamma] yang berarti tindakan, pekerjaan atau perbuatan. Setiap perbuatan, ucapan atau pikiran yang dilakukan dengan suatu tujuan atau niat dapat disebut karma. Karma berarti suatu kehendak atau niat [cetana] yang baik [kusala] dan buruk [akusala]. Setiap tindakan yang kita lakukan apabila berdasarkan suatu niat maka akan menciptakan karma.

Kata-kata Sang Buddha:
" Pembuat kejahatan hanya melihat hal yang baik selama buah perbuatan jahatnya belum masak, tetapi bilamana hasil perbuatan jahatnya telah masak, ia akan melihat akibat-akibatnya yang buruk. Pembuat kebajikan hanya melihat hal yang buruk selama buah perbuatan baiknya belum masak, tetapi bilamana hasil perbuatannya itu telah masak, ia akan melihat akibat-akibatnya yang baik."

"Semua mahluk hidup mempunyai karma sebagai milik mereka, warisan mereka, sebab awal mereka, kerabat mereka, pelindung mereka.Karma itulah yang membedakan makhluk hidup dalam keadaan rendah atau tinggi."

Tengok tu...Orang Buddha pun berpegang pada prinsip
"baik di balas baik, jahat di balas jahat."
Tak terkena pada kau, pasti akan terkena pada saudara kau...
anak bini cucu cicit sepupu sepapat kita tak tahu....


SEKIAN



10 comments:

NichKhun said...

ermmm mesti abang awak ensem kan? sebab tu dia maenkan ramai jiwe-jiwe perempuan kan? huhuhu sian awk.. =(

abc+milo said...

sebab dia aku jadik mangsa??? huuwaaaa tak mahuu~~~

nak kawennnnnn jugakkkkk


uuuweekkk!

Nur Hawa Mohd Zin said...

takotnye jadi mangsa perasaan..

Berd said...

adik-adik wa bernasib baik. walaupon wa kacak wa tak main pempuan. raba-raba saja.

pipiMuncet said...

meh bak abg awk kat saya. saya ayat dia bg dia setia sket hehe


^hugs^

linda musee said...

betul lah susah nak cari lelaki yang betul2 ikhlas. uhuhu

tOm said...

ada hadiah tuk anda..
terima la ye:
http://nakashimakureno.blogspot.com/2010/05/and-winner-goes-to.html

+akufobia+ said...

hari ni belajar bahasa ke?

abc+milo said...

hawa: tau xpe...rs nak sepak2 jer

berd: ko memang yang terbaek...;)

pipimunchet: ko rasa boleh buat ker? takot ko yg merana nanti adeeeiiihh...jgn salahkan aku plak nnt..

linda: bersabar aje lah....

tom: mekasey..dh amik dh...

akufobia: ha`a ko apsal ponteng kelas tadikk???

Nur Hawa Mohd Zin said...

sabar..laki ni lau tak kena batang idung mmg tak kan berubah....nape lah jd camtu

Ka-Chiingg